TDC : Text Document Clustring

Text Document Clustring

TDC : Text Document Clustring

Text Document Clustring

معیارهای ارزیابی

معیارهای ارزیابی

دقت و بازیابی دو معیار مهمی هستند که در ارزیابی عملکرد مدل پیشنهادی استفاده کردیم. دقت و بازیابی بصورت معادله(4-1) و (4-2) تعریف می­شوند .

معادله(4-1)، نرخ تشخیص را نشان می­دهد و در واقع نسبت تشخیص درست موارد بازیابی به کل موارد تصاویر را نشان می‌دهد. این شاخص می‌تواند کارایی مدل پیشنهادی در تشخیص تعداد موارد بازیابی را بر اساس درصد بیان کند. معادله(4-2)، نسبت موارد صحیح نمونه­ها به تعداد موارد کل تصاویر مرتبط در دیتاست را بیان می­کند.

پارامتر TN بیانگر تعداد نمونه­هایی است که دسته واقعی آن‌ها منفی بوده و الگوریتم تشخیص دهنده نیز دسته آن‌ها را به ‌درستی منفی تشخیص داده است.TP بیانگر تعداد نمونه­هایی است که دسته واقعی آن‌ها مثبت بوده و الگوریتم تشخیص دهنده نیز دسته آن‌ها را به ‌درستی مثبت تشخیص داده است.FP بیانگر تعداد نمونه­هایی است که دسته واقعی آن‌ها منفی بوده و الگوریتم تشخیص دهنده دسته آن‌ها را به ‌اشتباه مثبت تشخیص داده است.FN بیانگر تعداد نمونه­هایی است که دسته واقعی آن‌ها مثبت بوده و الگوریتم تشخیص دهنده دسته آن‌ها را به ‌اشتباه منفی تشخیص داده است. معیار Precision شامل پارامترهای TP و FP است. در این معیار نمونه­های نادرست مثبت هم به عنوان مثبت درست در دقت تشخیص تاثیرگذار هستند. معیار Recall شامل پارامترهای TP و FN است. در این معیار نمونه­های نادرست منفی هم در دقت تاثیرگذار هستند. معیار F-Measure به منظور ارزیابی کلی معیارهای Precision و Recall استفاده می­شود. و معیار Accuracy معیار اصلی برای دقت تشخیص است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد